PANNÓNIA, IGAZI MAGYAR SZTÁR
Ha a környezetünkben lévő férfiak társaságában a Pannónia szó hallatára fülek hegyeződnek, a szívek hevesebben dobbannak meg, akkor azért lehet, mert egykor alattuk is zötyöghetett egy Pannónia motor.
Nem játékszer, de átvitt értelemben tekinthető a Pannónia motorkerékpár egyfajta férfi játéknak, hobbinak, elfoglaltságnak nem utolsó sorban pedig közlekedési eszköznek is.
A Pannoniának elnevezett motort a Csepel Motorkerékpárgyár 1954-től kezdte el gyártani, ez volt a gyár egyik legismertebb márkája.
Mielőtt Pannóniának nevezték volna el, még volt egy őse, amely Csepel 250 néven futott. Minden változik, és akkoriban is fejlesztéseket, korszerűsítéseket vezettek be, amelyek nem kerülték el a Csepel 250-et sem. Ekkor kapott más nevet és vált jobbá a motor, immáron Pannónia néven. A Pannónia korai típusait nagyfékdobosként emlegeti, amelyekre jellemző volt a hajlított küllős kerék és a 200 mm-es átmérőjű fékdob. A megbízható motor még a Csepel 250 őstől megmaradt, de újítás volt a hátsó lengővilla, a bakteleszkóp és a laticelnyereg.
Eleinte bordó színben gyártották a Pannónia motorokat, de a későbbi típusok gyártásakor már az almazöld volt a Pannóniák színe. Létezett TL (teleszkóp, lengővilla), TLT (teleszkóp, lengővilla, tokozott lánc), TLF (teleszkóp, lengővilla, fejlesztett), TLD (teleszkóp, lengővilla, főtengelydinamó) Pannónia változat is. A TLB létezett oldalkocsis megoldással is.
A fejlődés és a fejlesztés nem állt meg, újabbnál újabb típusok jelentek meg, amelybe rengeteg pénzt és energiát öltek. A Pannónia motorkerékpár gyártása 1974-ig zavartalanul működött, sőt kilátás volt arra is, hogy a Csepel Motorkerékpárgyár magyar és japán motorkerékpárt gyártson, ám az akkori vezetőség ebbe nem ment bele, így 1975-ben végleg leállt a Pannóniák gyártása.
További érdekességekért kérjük, keressétek fel Facebook oldalunkat!
Tartalom: szodasszifon.co.hu | képek: https://flic.kr/p/CJqR8p, https://flic.kr/p/9K2FAT | videó: https://www.youtube.com/watch?v=wvvZDZk7HUc